abjekt tala

Här ordsätter jag fragment av den översatta, avlyssnade, genomlevda och levrade rösten från platsen mellan, från det trinitäras terräng. Området mellan subjektets inhägnad och objektets bårhus.
Och återger terrängens (klyftans) litterära speglingar och vindlande spår.




She hungered for a different story - one to respell the world she knew




Fotnavlad

Fotnavlad
What we seek is love itself, revealed now and again in human form, but pushing us beyond our humanity into animal instict and god-like success. There is no love that does not pierce the hands and feet... Jeanette Winterson. Love, the deadly wound from which my life slowly bleeds, there I am preserved ...Birgitta Trotzig

söndag 29 juli 2012

ALL-INCLUSIVE



I veckan med röda tofflor stod jag nere i bibliotekets magasin och klistrade in etiketter i böcker.
Kate Bushs The Red Shoes på hög volym.
Rödpulserar upp genom bibliotekets golv.

Vid bokuppsättning:
Reportageboken Välkommen till Paradiset med braskstjärnan ALL-INCLUSIVE! av Jennie Dielemans.
Vämjelseröd av det som inte går att kräka ut - den ALL-INCLUSIVE globala kulturen...att den förstörelse vi skapar utom oss har sin inre motsvarighet i var och en av oss...
Nu i helgen läst färdigt Syndaflodens år av Atwood...
dansar förbi bokhyllan slår upp Rosemary Sullivans bok De röda skorna, Den tidiga Margaret Atwood:
(Som 26-åring rotande runt i förnuftets fiktion, språkets pansar och människans självdestruktivitet...fonden Vietnamkriget)

Det är farligt att läsa tidningar

När jag byggde fina
slott i sandlådan,
fylldes de i all hast grävda groparna
med nedmejade kroppar

och när jag gick till skolan
nytvättad och välkammad och placerade
fötterna på sprickorna i cementen
detonerade röda bomber.

Nu är jag vuxen
och kan läsa, och jag sitter i min stol
lugnt som en stubintråd

och djungeln brinner, undervegetationen
är fylld av soldater,
namnen på de krångliga
kartorna går upp i rök.

Det är mitt fel, jag är ett lager av kemiska
leksaker, min kropp
är en dödlig mojäng,
jag räcker fram min kärlek mina händer är vapen
alla mina goda avsikter är fruktansvärt dödliga.

Till och med mina
passiva ögon förvandlar
allt jsg ser till ett ärrigt
svartvitt krigsfoto
hur ska jag
kunna hejda mig.

Det är farligt att läsa tidningar.

Varje gång jag trycker på en tangent
på min elektriska skrivmaskin
och talar om fridfulla träd

exploderar ännu en by.

... så aldrig ta av de röda skorna - alltid dansa bortom förnuftets domän, hämta speglar som visar glimtar av vad som döljs under alla kejsares nya kläder...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar