abjekt tala

Här ordsätter jag fragment av den översatta, avlyssnade, genomlevda och levrade rösten från platsen mellan, från det trinitäras terräng. Området mellan subjektets inhägnad och objektets bårhus.
Och återger terrängens (klyftans) litterära speglingar och vindlande spår.




She hungered for a different story - one to respell the world she knew




Fotnavlad

Fotnavlad
What we seek is love itself, revealed now and again in human form, but pushing us beyond our humanity into animal instinct and god-like success. There is no love that does not pierce the hands and feet... Jeanette Winterson. Love, the deadly wound from which my life slowly bleeds, there I am preserved ...Birgitta Trotzig

söndag 12 juni 2011

Hagar Olssons Jag lever



Hagar Olssons Jag lever - en studie i det mänskliga kom ut 1948. Den skrevs då stanken från koncentrationslägren höljde in Europa och atombomben i Hiroshima hade kluvit tidräkningen i före/efter. Författarinnan Carita Nyström läste den 1986, dagen efter kärnkraftshaveriet i Tjernobyl. I år efter härdsmältorna i Japan omläser jag den dagsaktuella inledningen:

"Det som nu sker i världen, inte bara inom politiken och vetenskapen utan i hela samfundslivet, i allt som har att göra med människornas inbördes förhållanden och med deras förhållanden till det universella livet, får en karaktär av hemsk meningslöshet därigenom att människan själv tycks vara avkopplad från händelserna: de liksom bara rullar vidare... På något underligt sätt synes människan ha förlorat greppet om sin egen civilisation och herraväldet över sina egna frambringelser. Det är inte bara atombomben som svävar över hennes huvud som ett slags utanförmänskligt vidunder som hon själv frammanat... hela den teknik hon uppfunnit synes glida henne ur händerna och rikta sig mot henne själv, och inte bara tekniken utan också den tanke som uppfunnit den, hennes egen tanke, synes ha lösgjort sig från sitt mänskliga sammanhang och blivit en självverkande makt som oblidkeligt följer sina egna abstrakta lagar; utan att fästa avseende vid om själva grogrunden för det mänskliga själslivet därvid förintas och kanske hela människans existens sättes på spel."

"Kanske måste dödens makt vara så stor som den nu är och människan så barskrapad och tom på allt för att livet självt skall kunna förhärligas i henne."

Mitt vidunder som jag försöker hålla stången, är min/vår blundande, infantiliserade, expertstyrda, non sens/avsinnligade, varjedags kultur - jag drömmer mardrömmar om att under tvång, injiceras med läppsvullnande medel omgiven av tusentals olika shampoo märken... ingen atombomb svävande över, behövs när jag/vi i namn av identiskt utstansad individualitet, dagligen självmordsbombar oss...

Hagar Olsson undersöker det vetbaras och det upplevbaras kategorier, och motordar i Jag lever "abstraktionens flacka öken" och söker "livsupplevelsens källor".

En källvattenkvinna för mitt dagliga motordande och motagerande.

lördag 11 juni 2011

Slowly I marry her

Kärleken, logos, elden, hoan är alltid havande. En spricka, ett sår, en öppningsgest och förlossningen, in- och utkrängningen, sätts igång och bröllopet förbereds... slowly I married her slowly and bitterly married her love married her body, in boredom and joy slowly I came to her slow and resentfully came to her bed came to her table in hunger and habit came to be fed slowly I married her sanctioned by none with nobody’s blessings, in nobody’s name amid general warnings, amid general scorn came to her fragrance, my nostrils wide came to her greed with seed for a child years in the coming and years in retreat slowly I married her slowly I kneeled and now we are wounded so deep and so well that no one can hurt us except death itself and all through death’s dream I move with her lips the dream is a night but eternal the kiss and slowly I come to her slowly we shed the clothes of our doubting and slowly we wed Leonard Cohen - my favourite psychopomp



fredag 10 juni 2011

Murkna spjälor, kantställda lock




...sen alltid har jag bäddat dagarna med ett antal timmars lustdrivet vågande kunskapande:
snirklat, dansat mellan anteckningar, nyläsningar, egnaord, tanklingar... ett helkroppstänkande bäst fångat i det särskrivna engelska uttrycket:
Other Wise,
därefter har jag kunnat möta ytrörelsevärldens linjäritet - någorlunda. Nu har spjälverket börjat murkna...det vågande kunskapandet sipprar igenom...

Sitter o jämför hemside layouter o besvarar då o då mail... lekordar via mail med kollega:

Skriver du i almanackan?
- Skriver
- Känner
- Är
- Lever
- Bokuppsätter
- Uppsprätter
- Viktigpetter

Vid ordet Lever drar hjärnnätet sig samman och Hagar Olssons namn avstöts. Hennes bok Jag lever o hur starkt jag erfor/inkorporerade den textkroppen i början av 1990-talet.
Other Wise slås på:
På väg till toaletten plockar jag utan att se efter med mig en bok. Det visar sig vara Carita Nyströms essäbok, Att öppna en bok. Installerad slår jag upp boken på måfå: Fågel fenix över förbrända land, Om Hagar Olssons "Jag lever". Essän inleds så här:

"Böckers liksom människors vägar är hemlighetsfulla och oförutsägbara. Mig förfaller det allt tydligare, att böcker har ett gravitationsfält, som stöter ifrån eller drar till sig - oss - läsarna, de medagerande, de medskapande i utvalda skeden av våra liv."

Jag letar upp mitt exemplar av Jag lever. På första sidan har en tidigare "ägare" tecknat en bok som öppnar sig till ett schakt att falla ner igenom, en brunn... om man vågar släppa taget...

Writers and readers need to keep all five senses - and possibly a few more - on continual alert, ready to translate the world through their bodies; to reinvent it in language.

Detsamma gäller för bibliotekarier...

onsdag 8 juni 2011

Musa


(Bild: Dick Osseman)

Your task is not to seek for love, but merely to seek and find all the barriers within yourself that you have built against it. — Rumi

Över facebook kom jag till ovan citerade rader.
Igår trasslade jag ut förståelsetrådar fästade i min hjärtklump, i dess fyra gemak...
Snart åker jag till Afrodisias, i Anatolien, till metramorfosens ort. Tillbaks till platsen där jag först hörde plaskandet längst nere i hjärtbrunnen, till platsen där slemkroppen lossnade...

Cirkelns/kärlekens fyrfälts gemak och dess sammansmältningar: jag/själv, jagsjälv/blodslinje, jagsjälv/hon, jagsjälv/han och de expanderande cirklarna i brunnsdjupet...
Hjärtgenomslag: det lilla hjärtat pulserar i takt med det stora

Tänk evighetsbrunnen
är återfunnen:
Det är solen försvunnen
i havet!

Rimbaud (Övers Gunnar Ekelöf)

onsdag 1 juni 2011

Motspegling


© 2009 Jake Baddeley

motspegling
någon skrev: att kvinna måste sluta agera förstoringsspegel åt män,
sluta återge dem deras bild fördubblad

i ett sprucket återspeglande
fladdrar reflektioner
av ett böljande
in- och utvaginerande

speculum of the other
other wise

...dance me through the curtains
that our kisses has outworn
...
kvinna/man
livets konkreta, materiella metafor
ma terre
för det jordande
porstämmande
hinngenomströmmande mellan
mellan
likt/olikt

/
där det tredje kan födas...
...and you say ok the bridge or someplace later...

måndag 30 maj 2011

Ordgrodsgrop


När jag omläser mina hopsamlade ordvadstenar, utandas deras stenhud plötsligt en bredvid berättelse, en till, en till, en till... textavlande, regenererade ordgrodsgropar...

För många år sedan hade jag en stor dröm: På en smal stig som vindlar upp genom vittrande klippor - vitsolsgarvade - går en vacker ljushårig kvinna. Hon är klädd i en åtsmitande axellös klänning, sydd av våtglittrande ålskinn. En filmrute glamourvamp. Hon tittar på mig över axeln. Blinkar med ett öga och förvandlas ögonblickligen till en groda/padda som håller på att föda, och som föder, föder och föder... yngel i alla utvecklingsstadier flyter, strömmar nerför stigen... jag står i en krälande våtmark...

lördag 28 maj 2011

vattenhål - vattenspegel - imago


En återkommande ordvadsten: Imago en berättelse av Hanna Manush om Maria som förälskade sig i sitt egen spegelbild. (1982)
Ursnitt i min bearbetade beblandade översättning.

Miria
Alena, väldig, vilande i sig själv
svävade gudinnan
med det outsägliga namnet
i avgrundens mörker
före alltings början, -
upplyste
mörkrets böjda spegel
hänfördes
av sin egen bild
drog fram den
och kallade henne "Miria, den vackra".

Tillsammans, överväldigade
brast de ut i evighetens sång
och med sången kom rörelse,
vågor
strömmade ut
och gav form åt världen

Gudinnan
blev fylld av kärlek
svullnade av liv
och med livet
kom olikheten
då Miria
blev alltmera man
en öm kärleksgud
växtkraftens gröna
vinlövsgud
en behornad gud
den vilde jägaren
med solen till ansikte
glödande
men dödsmörk
av längtan

Myten om Narcissus
Myten, spegeln kan bli ett medel att lära känna sig själv, på samma sätt som vattnet lärt människan att känna sig själv.
Spegeln spegelvänder. Återger detsamma men olikt. Är både och. Är helhet och del.
Bli förälskad i dig själv och dra spegelbilden till dig. Kasta jagstenen i vattnet. Rid den expanderande ringvågen. Alla är vi vågor av samma energi och ändå är var våg enastående i sin egen form, sitt eget mönster. Bli förälskad i dig själv och dra spegelbilden till dig. Spegelbilden blir levande genom kärlekens skapande kraft. Kärleken till sig själv är en skapande kraft. Begäret är öppning och frihet, den ursprungliga erotiska energin - är kraftfältet emellan.
Kärlek - en individualiserande kraft som samtidigt, paradoxalt helar åtskillnaden.

Idag rotat gamla bilder ... drar dom till mig och är förälskad...

forts. följer