abjekt tala

Här ordsätter jag fragment av den översatta, avlyssnade, genomlevda och levrade rösten från platsen mellan, från det trinitäras terräng. Området mellan subjektets inhägnad och objektets bårhus.
Och återger terrängens (klyftans) litterära speglingar och vindlande spår.




She hungered for a different story - one to respell the world she knew




Fotnavlad

Fotnavlad
What we seek is love itself, revealed now and again in human form, but pushing us beyond our humanity into animal instict and god-like success. There is no love that does not pierce the hands and feet... Jeanette Winterson. Love, the deadly wound from which my life slowly bleeds, there I am preserved ...Birgitta Trotzig

onsdag 9 juli 2014

Ovettskap


Inledningen till essän Ögat och anden av Maurice Merleau-Ponty:


Det jag försöker återge för er är ännu gåtfullare,
fastslingrat i tillvarons själva rötter,
i förnimmelsernas flyktiga källa.

Joachim Gasquet Cézanne

Och Merleau-Ponty hakar på:

VETENSKAPEN bearbetar tingen och avstår från att bebo dem. Den utgår från sina egna modeller av den och utför sedan på dessa indicier eller variabler de omformningar som tillåts av deras definition. På så vis konfronterars vetenskapen blott sällan med den aktuella världen…

I morse såg jag ett inslag på TV om ett vetenskapligt rön: Med en massa mätinstrument fastsatta på hela 47 stycken försökspersoner, upptäcktes att dessa sov mindre vid fullmåne – kanske fanns det ett samband…

Mary Daly samdansar med mig i mina tankegångar:
verbacide, /j/ordmord, loggorea, mind-rot, brain-drain



onsdag 21 maj 2014

infatuation





one of these mornings... summer heat in May
and I'm totally infatuated with this rearranged entity,
this fleshy femaleness,
this beingness,
this muchness I've set free
through my Self,
through this dedicated fullbodied,
re-membered quest during the past 30 years...

totally infatuated with this muscled litterature I have become...

I am soon going down to flaming Olympos in southwest Turkey...
the site that ignited the spark within, all those years ago
giving thanks and unfoldings...



måndag 5 maj 2014

/j/ordligheter



tidplatsande att plaskande vältra sig i /j/ordligheter
i språkande landskap

Tomas Tranströmer:

Trött på alla som kommer med ord, ord men inget
språk
for jag till den snötäckta ön.

Det vilda har inga ord.
De oskrivna sidorna breder ut sig åt alla håll!
Jag stöter på spåren av rådjursklövar i snön.
Språk men inga ord.


bevinga, befria, befröa, bevittna, besvärja, bevattna, besätta... orden
bespråka orden
bebo orden

David Abram:

... att ta till oss det skrivna ordet med all dess makt, och tålmodigt, försiktigt skriva språket tillbaka in i naturen.

söndag 27 april 2014

Att återkötta


Återläser/löser David Abrams bok The Spell of the Sensuous, nu på svenska under titeln Sinnenas Ekologi där mycket av the Casting Spell Power plattats ut...

Det här citatet läses med fördel dansande och med en mental bild av att det dansande läsandet sker högt uppe på en gråmelerad klippavsats där det morgonfuktiga gröna gräset glänser i bergsskrevorna och kittlas som mest under trampdynan på höger framtass...

"... den direkta varseblivningens ömsesidighet - att röra är att också att känna sig själv bli berörd, att se är också att själv känna sig sedd... att vi är organ som tillhör denna värld, kött av dess kött och att världen varseblir sig själv genom oss...

En ny miljömedveten etik kommer inte att främst att uppstå genom ett logiskt klargörande av nya filosofiska principer och lagstiftande strukturer, utan genom en förnyad uppmärksamhet mot den perceptuella dimension som ligger till grund för allt vårt logiska tänkande, genom en vitalisering av vår kroppsliga, sensoriska empati med den levande natur som håller oss vid liv..."

Via upplevande, kroppsligt erfarande... där de ordliga stödstrukturerna runt pulserande liv nermonteras... det är för att möjliggöra denna typ av kunskapande jag bjuder in till danscirklande på andra sidan marknads- och kursgränser...

Läser, dansar, dricker kaffe läsande, dansar för björken utanför fönstret o blickfångas av papper som sticker ut ur en anteckningshög: Min jag ÄR dikt som jag skrev efter de omvälvande, metanoiska åren i slutet av 1980-talet men ngt senare tillägg:



jag ÄR
genomträngt vatten
filtrerad klarhet

jag ÄR
glasbergtagen
navlad

i grundvatten
ekolodad
ljudande

i brunnsdjupet
egenfostret
format vatten

jag ÄR
kraften
av det frusna
vattnets rörelser

jag ÄR
glas kropps avlossad



måndag 18 november 2013

Livsordling



tråden löper från den ena chimära punkten till den andra…

kartans knutpunkter
geografiska
kroppsliga
kartlingar

tråden löper från den ena ordpunktmassan till den andra…

I asked myself “What is the myth you are living?” and found that I did not know. So . . . I took it upon myself to get to know my “myth”, and I regarded this as the task of tasks… – C.G. Jung

Do not be satisfied with the stories that came before you.
Unfold your own myth…
– Rumi

tråden löper utan början utan slut
fäster ut- och invecklingar
fångstkorgar:

Crucial to finding the way is this: there is no beginning or end.
You must make your own map.

– Joy Harjo (A map to the next world)

tråden löper
syr ryggrad mot ryggrad
bryggar

There is no beginning. There is no end.
There is only the infinite passion of life…
– Fellini

torsdag 25 juli 2013

Lite tungsmackande






Letar efter låt jag delat på FB och hittar det har citatet:
29 December 2009
Förbereder att kasta 2009 års kalender och hittar ett nedskrivet citat:" Gunnar Ekelöf beskrev sig som en som tänker med tungan..." det citatet får bli ingångsorden till 2010...
Idag hämtade jag beställd fjärrlånebok på biblioteket:
From the Beast to the Blonde, On fairy tales and their tellers, där författaren inleder med bästa tungberättelsen jag ofta berättat för att förklara vikten av berättande...:

The poor man’s wife flourishes, the Sultana gets thinner and scrappier by the minute. So the Sultan sends for the poor man and demands the secret of his wife’s happiness. ‘Very simple,’ he replies. ‘I feed her meat of the tongue.’ The Sultan buys ox tongues and larks’ tongues; still his wife withers away. He makes her change places with the poor man’s wife and she immediately starts thriving, while her replacement soon becomes as lean and miserable as the former queen. For the tongue meats that the poor man feeds his wives aren’t material, of course. They’re stories, jokes, songs; in this fable from Kenya, this is what makes women thrive.

tisdag 23 juli 2013

dagsordling 1


Omger mig, omläser, omrör mig varje dag bland/i alla mina ordlingar; jäsande understrukna meningar, lösbladsanteckningar, dag- och nattböcker etc. som jag livger mig av...en sorts daglig "hela havet stormar" allvarsskrattig lek. Alla ordlingar kommer kanske inte att bli infogad text utan stannar i hoppet från plinten till det hängande repet...
Som en hyllning till det kanske inte infogade, tänkte jag under rubriken dagsordling dela något av vad jag tuggat i mig till frukost, badat i, tränat till eller drömt genom...dessa ordlingar av valfrändskapande ordorganismer.
Rader att så egna erfarenheter i...

Ur I gränsland, Essäer om kvinnliga författarskap av Eva Adolfsson från 1991, återläser jag:
Birgitta Trotzig: I kärleken den dödliga skadan.
De kursiverade avsnitten är mina marginalanteckningar. Jag föredrar att lägga mig i, beblanda mig med andras texter inte skriva om - objektgöra. (En dag ska jag skapa en regenereringsavdelning i ett bibliotek, en fortsatt skapelseplats där återlösning av texter, marginalantecknande, eget fortsatt skapande utifrån det lästa, avlyssnande och sedda kan ske och delas...)

klyftan mellan det hungrande jaget och världen
skrivleva detta begär genom klyftan, klyvnaden

... bilder av statyer, där ytan spricker upp...Ur drömsynen växer upproret: hon slänger kasperdockan i golvet, ser i spegeln en rasandes ansikte - vilda ögon, det mörka håret ringlande som ormtungor kring ansiktet, ser kasperdockan: ansiktet hade fått en spricka tvärsöver. Och just där, i ytorna som rämnar, i bilden av den rasande i spegeln och sprickan i dockans ansikte, börjar kvinnors skapande... den hotfulla kvinnlighet där liv förblandas med död, den groteska kropp som inte vet individens gränser, som spricker upp och öppnar sig ut mot de gemensamma landskapen...

Minns uppgift: Skriv en berättelse utifrån ordet krackelera.
KRACKELERA
Ur de rämnande bokstäverna rinner bilderna upp. Torremolinos 1973. Skoningslöst brännande augustisol över charterhotellets tak. I en rödvitrandig solstol sitter jag hopkurad i en volangprydd, illgrön nylonnegligé. Negligén är mammas. Det är en present från mig.
Jag gav henne alltid flärd: Morgontofflor med ljusblå svandun. Odlade pärlor från Japan. Senkomna sulor till henne som överlevt finska vinterkriget utan skor.
Mitt hår ser ut som ett näste av trådiga prinskorvar. (Permanent och en natts papeljottsömn.) Mina volanginramade armar som hårt trycker knäskålarna mot brösten är uppsvullna, snabbfettade. Det är den sommaren jag började laborera med vikten, köttet. Hetsätning, det samtidiga skyddet och sprängningsförsöket.
Pannan lyfter sig ur bilden. Ett glänsande krackelerat hudfält. Mörkbruna fnasiga hudkvadrater omgivna av skär rå hud. Skoningslös bränna.
KRACK
ordet handlar...
Krack
ljuder inuti, söndrar, lossar inomhud, lossar ljudspår...
E
det är sommaren jag börjar knulla...
LERA
leva, levra, forma


... mot den gamla bilden av författaren som upphovsman och stiftare av lagar för ett fiktivt universum ställs en annan sort auktoritet: hon som författar i det pågående. Som i en mycket gammal betydelse av ordet författa: "Han såg drömmen och författade den" (som det heter i 1500-talsbibeln). Något finns drömlikt, ses och författas vidare.
...
"Så hänger allt samman, andas genom vartannat, lever genom varandra, byts oavlåtligt ut och är oavlåtligt åter tillbaka."

prima materia