abjekt tala

Här ordsätter jag fragment av den översatta, avlyssnade, genomlevda och levrade rösten från platsen mellan, från det trinitäras terräng. Området mellan subjektets inhägnad och objektets bårhus.
Och återger terrängens (klyftans) litterära speglingar och vindlande spår.




She hungered for a different story - one to respell the world she knew




Fotnavlad

Fotnavlad
What we seek is love itself, revealed now and again in human form, but pushing us beyond our humanity into animal instict and god-like success. There is no love that does not pierce the hands and feet... Jeanette Winterson. Love, the deadly wound from which my life slowly bleeds, there I am preserved ...Birgitta Trotzig

söndag 20 februari 2011

På jakt i kroppsmorfiska fält


Ur Trotzigs De utsatta:
Människobarnet i vilket elementen blandas och befruktar sig så att en underbar blomma av kött, en blomma av underbart skiftande ben och varma kroppsvätskor uppstår: människobarnet förblir svävande över sitt ursprung som ett skört moln ... ett ögonblick kan täcka jordytan.

Anteckningsspån:
drömmande, er-farande, tänkande
"Jag är fortfarande skyldig mina drömmar mitt liv."
Drömmarna som tentakler till självet, till livet som älskar sig själv genom oss.
Drömmarnas omklädningsrum - med-vetandet om iscensättnings världen, kostymeringen av ordgenomträngt kött.
Kvinnan sitter på golvet iklädd en klänning av köttstycken som mörats, bankats ut och sytts ihop.
Mödan i att spränga inkapslingen, ord- och tankekostymeringen. Hinnan.
Verbalisera:

doms
hinna: Jag hinner:
Gå på jakt. Kröka ryggen och spärra ut klorna. Springa ikapp. Löptid. Nedlägga.
Jakten innanför, inombords. Skrevande ta sig genom öppningarna, intränga, nosa upp, låsa käkarna runt bytet, slita loss, krypa baklänges ut med ett blödande stycke...
Om och om igen och igen tills skalet faller ihop. Implosion.
I skalbråten
återstår
sprucken kokong av ordlindor

återslår
sammandragande livmoder, hjärtats pumpande - RYTM

En bit bort munnen. Torrsprucken. Pratbubblor hänger i mungiporna som tömda fröpåsar...

Bild: Leonor Fini

söndag 13 februari 2011

Positionering i förvärvslivet



Officiellt blev jag bibliotekarie 2001, men den första formeringen skedde redan 45 år tidigare när min dåvarande klasslärare och bibliotekarie öppnade de första bokdörrarna ut mot det möjligas terräng.

En frusen bild från då. Läraren säger: Idag ska samtliga gå till biblioteket. En efter en reser sig mina klasskamrater upp och rör sig mot dörren. Jag är förvirrad och tänker men hur kan de veta att det är just dom det gäller… jag tror nämligen att samtliga betyder några få, några utvalda… skammen i att inte förstå, misstanken om att inte tillhöra de utvalda...
Jag blev bibliotekarie dels för att jag tidigt lärde mig att i böcker kunde jag lära mig både ords mångbetydelser och att hitta språk/berättelser för att försöka förstå både mig själv, andra människor och min omvärld och dels för att jag vill öppna dörrar, vidga det möjligas domän, skapa värld:

Mitt språks gränser är min världs gränser.
(Wittgenstein)


Utsprungen ur arbetarklassens kärna, mina farföräldrar var statare o mina föräldrar fabriks- och trädgårdsarbetare, har jag erfarenhetskunskap av hur ordfattigdom underlättar att du blir ordsatt av andra, satt på plats, utanför placeras.
Språket/berättelsen skapar inte den materiella verkligheten men väl dess betydelsehinna.
Jag blev bibliotekarie för att jag ganska sent, på allvar förstod, att jag bara kan arbeta med något som direkt eller indirekt befrämjar människans fantasi och meningsskapande förmåga.
Jag ser biblioteket som alstrande möjlighetsrum. Mellanrums platser där olika kunskapsanspråk, verklighetsbilder och människosyner uppstår, interagerar och förändras:


Fantasies are carefully deployed in the hushed library, with its columns of books, with its titles aligned on shelves to form a tight enclosure, but within confines that also liberate impossible worlds. . . . The imaginary is not formed in opposition to reality as its denial or compensation; it grows among signs, from book to book, in the interstice of repetitions and commentaries; it is born and takes shape in the interval between books. It is a phenomenon of the library (Foucault 1977).


Mellan författaren, boken och läsaren, vi och dom, akademin och ”folket”, subjektet och objektet, fakta och fantasi, vuxna och barn… där och, där mellan - blir platsen för mötet, för uppkomsten av något tredje…

fredag 17 december 2010

la danza serpiente


På berget i Turkiet där vi ska dansa har Baubo lösgjort sig som arkeologisk artefakt


la danza serpiente, la danza sabiendo
ormens dans, vetskapens dans

en METRAmorferande rörelseresa genom kroppen till musiken inom och utom kroppen - det smeksamma, brutala, väsande, vaggande varandet...

I mitt utröjda vardagsrum dansar jag igen: orientalisk dans, magdans...
cirklarna
isolerade
överlappande,
fasthakade i livmoderns mitt
i bröstbenet mitt
bildar cirklarna bälgade evighetstecken

Någonstans runt mitten av 1980 roterades jag in i dansformen, i kunskapsformen, i tänkandet. Jag upplevde en kvinnas varandedans. Hon dansade på ett skrovligt cementgolv i en plåtskjuls restaurang, vid stranden. Det var mitt andra besök i Turkiet. Med bara, lite skitiga fötter och med magar/bröst som skälvde, dansade hon i de minsta rörelser fram en vibration som fick mitt konkreta, uppstoppade ego och nerbantade kropp att sjunka samman till en stinkande pöl - det enda jag visste var att jag visste absolut ingenting, levde absolut ingenting - i pölen låg en utstansad klippdocka med ordet kvinna stämplat över könet och rörelseinstruktioner inristade på pannan...

Inget annat att göra än att på den framdansade vibrationen flyta tillbaka in... METRAMORFERA
livmoderforma och formas
och
samflyta:

"Då minns Sara en glömd rytm, en melodi så tystad att den inte längre hörs i världen. Krossad av svärd och blod och modiga män... en uråldrig och okänd värld kommer till liv i Saras lemmar. Och ett minne tänds långsamt i kvinnorna, en hågkomst av något de tycker sig varit med om... Sara, den barnlösa, dansar världens äldsta fruktbarhetsdans, en rit till en svunnen gudinna..." (Anita Goldman)


Vi vet att vi är kropp.

Vi vet att vi är den uttorkade flodbädden som lärt sig utvinna fuktighet ur den förbrännande förnuftssolen och sipprat nya fåror. Vi vet att vi flyter i livmodersvätska som blåådrade vattenägg. Vi vet att vi tar form av ytspänningen.


Vi vet att vi är kropp.


Vi vet att vi är i besittning av vår jordmån. Vi vet att vi inte är benämnarnas mörka kontinent som ligger passivt utsträckt i väntan på utforskande, uttolkande och utnyttjande.

Vi är inomjord och genomströmmande vulkanjord. Vi vet att vi väntat och samlat oss runt vårt magmahjärta. Vi vet att här dansar vi utbrott. Vi vet att vi föds genom brottet.


Vi vet att vi är kropp.


Vi vet att vi är den jungfruliga skogen som med egen kraft beskär sig för att växa sig frodigare. Vi vet att vi är ringarna som expanderar under tiden. Vi vet att vi andas grönfiltrerat solljus och fäller lövord. Vi vet att vi intagit livet och förvandlat det. Vi vet att vi växer genom förmultnad.


Vi vet att vi är kropp.


Vi vet att vi är himmelen som omsluter och utbreder sig. Vi vet att vi begränsar och ger oändlighet. I sammandragningens och expansionens speglande föds den sjusträngade bågen som förbinder ovan och nedan. Sammansmälta vet vi, att vi är dansande materia och lustande medvetande.


Kropp vet att vi är.

Ovanstående text ingick i kurserbjudande till en kurs i Ormens dans jag försökte få till runt -95 i Simrishamn. 2011 tror jag Ormens dans blir verklighet i Turkiet, på platsen där jag pölade mig ;)

Syftet med LA DANZA SERPIENTE
att dansa en tillvarons berättelse "munnad" av våra kvinnokroppar bortom den beskärda, omskurna och hollywoodiserade magdansen. Och i det djupaste allvar bor det mest asgarvande skrattet. I myten om Demeter och hennes sökande efter sin försvunna dotter möter hon Baubo/Iambe som lösgör skrattet ur Demeters förstelning.

söndag 12 december 2010

Tursten och Lispector



För några veckor sedan åverkade jag kommunal egendom. Jag knäckte alla skivorna i en CD bok, Helen Turstens ???? Jag gjorde det mitt i natten efter att ha vaknat upp ur en gigantisk våldtäckts mardröm. På kvällen hade jag lyssnat igenom en skiva - packad med non sense. Språket våldfört av omening. Tömt på varje imaginativ vind. Jag hade upplåtit mitt hjärnrum för ickemening, ickeberöring... "Hon ville det själv!"
Kunskapande sker inifrån, kräver offer - och ja, lika lite som vi äter bara för att äta, drömmer vi bara för att drömma.

Jag spolar mig ren med levande ord, vatten som bubblar och fräser av organismer, organeller...
Lispector:
För nu menar jag allvar, jag håller inte på och leker med ord. Jag förkroppsligar mig i de vällustiga och obegripliga meningarna som slingrar sig bortom orden. Och en tystnad stiger subtilt upp från sammanstötningen mellan meningarna.
Skriver är alltså vad man gör när man använder ordet som bete: ordet som fiskar vad som inte är ord. När detta icke-ord - mellan raderna - hugger betet har någonting blivit skrivet... Jag vill inte känna den fruktansvärda begränsningen som det innebär att leva enbart av vad som kan vara begripligt...
Jag vet vad det är jag sysslar med: jag räknar ögonblicken som droppar och är stinna av blod... alltsammans badande i ett grovt och snett ljus från ett mytiskt kön...

avkulturalisera

skördar barhänt
på fälten
av interpenetration

förköttsligar
mellanrummen

beblandar:
abstraktionfiguration
synligtosynligt
landskapkropp
världensjälv

avlindar hjärnans
ordbindlar

trampar ner
jordar

modet att avkulturalisera sig. att pressa sig in i själva snittet som vårt västerlänska tänkande dualiserat sig genom. sårleva. spinna trådar över. labyrintisera. dansbrygga.

Ur The Speech of the grail:
There are to ways to dance a labyrinth. Either the path between the lines or the lines themselves can be the way. The two produce slightly different experiences. If the path is the lines, one arrives at an inner sanctum where one can stay or, turning on one's own axis and backtracking, one can return to the entrance and the beginning. But, if the lines are the path, then the movement is continuous, in and out, back and forth. Here, the path from innermost to outermost is direct; no backtracking just spiraling...

torsdag 9 december 2010

Alfa


Ge mig alfabetet!
ropar amfiteaterns kvinna
bokstäverna flyger bort
med hennes läppar
lämnar scenen som driver in
i sig själv

en dubbelvikt värld
calzone

Ge mig alfabetet!
ropar dubbelvikt kvinna

haka fast mig
fäst kroken i svärdsbenet
hala hem mig
dra ut bokstafieringens spikar
inströmma mig
bryt loss takpannorna
elda för kråkorna

ur pannans rynkor kravlar
bytet upp
lämnar tomma fåror

pennan tangentens
skrivdonande
tappar greppet
sprutord dunstar

dubbelvikt hål
huldrans vak
det levrade
näsan
vid ryggradsslutet
den tvinnade bladade blodstråden
droppvis igenom
öppnad navelsträng

så utom
så inom
ger alfa - Hugg!