abjekt tala

Här ordsätter jag fragment av den översatta, avlyssnade, genomlevda och levrade rösten från platsen mellan, från det trinitäras terräng. Området mellan subjektets inhägnad och objektets bårhus.
Och återger terrängens (klyftans) litterära speglingar och vindlande spår.




She hungered for a different story - one to respell the world she knew




Fotnavlad

Fotnavlad
What we seek is love itself, revealed now and again in human form, but pushing us beyond our humanity into animal instict and god-like success. There is no love that does not pierce the hands and feet... Jeanette Winterson. Love, the deadly wound from which my life slowly bleeds, there I am preserved ...Birgitta Trotzig

söndag 12 december 2010

avkulturalisera

skördar barhänt
på fälten
av interpenetration

förköttsligar
mellanrummen

beblandar:
abstraktionfiguration
synligtosynligt
landskapkropp
världensjälv

avlindar hjärnans
ordbindlar

trampar ner
jordar

modet att avkulturalisera sig. att pressa sig in i själva snittet som vårt västerlänska tänkande dualiserat sig genom. sårleva. spinna trådar över. labyrintisera. dansbrygga.

Ur The Speech of the grail:
There are to ways to dance a labyrinth. Either the path between the lines or the lines themselves can be the way. The two produce slightly different experiences. If the path is the lines, one arrives at an inner sanctum where one can stay or, turning on one's own axis and backtracking, one can return to the entrance and the beginning. But, if the lines are the path, then the movement is continuous, in and out, back and forth. Here, the path from innermost to outermost is direct; no backtracking just spiraling...

torsdag 9 december 2010

Alfa


Ge mig alfabetet!
ropar amfiteaterns kvinna
bokstäverna flyger bort
med hennes läppar
lämnar scenen som driver in
i sig själv

en dubbelvikt värld
calzone

Ge mig alfabetet!
ropar dubbelvikt kvinna

haka fast mig
fäst kroken i svärdsbenet
hala hem mig
dra ut bokstafieringens spikar
inströmma mig
bryt loss takpannorna
elda för kråkorna

ur pannans rynkor kravlar
bytet upp
lämnar tomma fåror

pennan tangentens
skrivdonande
tappar greppet
sprutord dunstar

dubbelvikt hål
huldrans vak
det levrade
näsan
vid ryggradsslutet
den tvinnade bladade blodstråden
droppvis igenom
öppnad navelsträng

så utom
så inom
ger alfa - Hugg!

onsdag 14 juli 2010

Forts vadstenar

Tecknen kvinna, kvinnliga - blåsbälgstecken...

Gyn/Ekologi. Dess tillblivelse genom en sammansmältningsprocess: Veta/handlande/SJÄLVcentrera process.
Mary Daly och hennes spinnande av ny tidsrymd.

This involves the dis-spelling of the mind/spirit/body pollution that is produced out of man-made myths, languages, ritual atrocities, and metarituals such as "scholarship", which erase our Selves...

att avstava sig, avskala och avtäcka källorna till Självets ursprungsrörelser. lyssna till dessa rörelser av ursprungsrörelsen. Involverar att tala fram de nydöpta vaxorden som motsvarar, svarar an till detta djuplyssnande, att tala våra livsord

Gyn/Ekologi är inte den lyssnande resans klimax eller den linjära tidens mål utan ett ljudande trådtema under den labyrintiska resan i det innersta örat, ett oavbrutet fördjupat lyssnande till genljudandet av alla genomgångar - ett finstämmande till ekon, membransvängningar...

Gyn/Ekologi a kind of multidimensional/multiform power of sensing/understanding her environment. This is a woman-identified synaesthesia: en gynestesi
It is a complex way of perceiving the interrelatedness of seemingly disparate phenomena. It is also a pattern-detecting power which may be named positive paranoia. far from being a debilitating "mental desease", this is strengthening and realistic dis - ease in a polluted and destructive environment

gynenergi

Kvinnliga ordvadstenar



Fotfästande ord i slipprig terräng.
Röjer och vadar i årtals anteckningsmassa, inga garantier för ordagrant. Jag har infiltrerat mig:

Hélène Cixous - att komma till skriften. Frukterna från Födelsens träd. Mina tänder " löpte" i vatten. Fiktionens träd - Ät inte av det! - Det är bara en dröm.
Jag stal. Först försiktigt, inte ens en dröm, inte ens en frukt men dess doft , en färg, en smärta som jag inte överlämnade till glömskan...
Obemärkt stjäl jag mig själv...
Dessa pärlor, dessa diamanter, dessa signifikanter som skapar tusen betydelser av en eld.
Smyckeskrinet... alla kvinnor har ett men ofta är det tomt. ofta har hon tappat nycklarna.
Kvinna är den som inte dödar någon i sig själv, den som ger sig sina liv.
Hon skriver för att genomskrida mannen.
Så snart du låter dig föras hinsides reglerna, men kroppen fylld av fruktanglädje, sprider sig orden, glesnar... betydelserna rinner ut, världen som belöper på skinnet exploderar. Medlöperiet får kramp.


Språkets voleuse.
Symbolens poemagogik

torsdag 8 juli 2010

Going down to see my sisters


Snart återvänder jag till Turkiet
och min levande jordtagningsplats.

Grottan får oss att förstå alla senare rum.

Berget
MA
Meter

Mykale

benämningen tunnas ut fläckvis
namnets undersida kryper samman
bildar bubblor på bergets sluttningar
inunder slingrar sig bokstavstrådar
fräter hål
i grottans tak
fladdermöss
hukar i ordets skugga
ljudbilden
ekar i grottans hålrum
när vingarna i skymningen
sätter den i dallring
Meuhuehkale

med läpparna utvikta mot klippan
lyssnar jag
hörselgången ekar
av mina steg

tjutet i vinden är uråldrigt
skriket före meningen
systrarna
dunkar pannan
mot hennes spegel

Medusa

fredag 2 juli 2010

Brännpunkt

”I shall go into the forest to find words crowned with lilacs. I shall walk in the clearing and approach the procession of virgin words, then make myself a wedding crown thereof.”

Junivärmen förflyttar min hjärnbassäng närmre sensommarens danshändanden i Turkiet. Nästa danstur i min never ending quest. De antika tempelns innergård var en inhägnad skog. I Didymias orakeltempel... en glänta och en brunn.

Logosmaterialiseringen*: Logos vandring från rytm/gest/dans till bild och till bokstav
Ordens rörelsegestalter tränger sig på oss och vi själva likt strängar kommer i rörelse… ett skrivande som rör sig i ordets utmarker, ett liv i ögats utmark kan enbart gestaltas i det svampiga, i det beblandade, i det allra innersta/yttersta i templets adyton.
*den ordnande principen i universum